انواع یراق پنجره دوجداره upvc در کرج

یراق آلات روتو

انواع یراق پنجره دوجداره upvc در کرج: یراق‌ها ابزارهایی هستند که در در و پنجره های دوجداره upvc مورد استفاده قرار میگیرد و موجب امنیت، جلوگیری از ورود گردو خاک  و … می‌‌شوند. هنگامی‌که می‌‌خواهید یک پنجره را باز و بسته ‌‌کنید، در واقع این کار را با کمک دستگیره که یکی از یراق‌آلات پنجره است، انجام می‌‌دهید. در این مقاله پس از تعریف کلی یراق، به انواع یراق به‌کاررفته شده در پنجره‌‌های دوجداره اشاره می‌‌کنیم.

انواع یراق پنجره دوجداره upvc در کرج

از زمانی که انسان توانایی ذوب کردن فلزات را به دست آورد, تجهیزاتی را برای استفاده خود ساخت. هم‌اکنون به آن دسته از تجهزاتی که در قسمت‌‌هایی مانند درب و پنجره به کار می‌‌رود و به عمل باز و بسته شدن آن‌‌ها کمک می‌‌کند، یراق گفته می‌‌شود. یراق‌‌های پنجره عبارت‌اند از لولا، دستگیره و … . از یراق‌‌ها در پنجره‌‌های فلزی، چوبی و دوجداره بهره می‌‌برند.

یراق‌آلات مختلفی برای پنجره‌‌های دوجداره (UPVC) مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. در زیر به چند نمونه از مدل‌‌های بازشوی پنجره‌‌های دوجداره و یراق‌آلات آن‌‌ها اشاره می‌‌کنیم.

یراق‌آلات تک حالته (Turn)

یکی از انواع یراق‌آلات پنجره دوجداره یراق‌آلات تک حالته است. پنجره‌‌هایی که به این نوع یراق مجهز هستند، عمل باز و بسته شدنشان حول محور ۹۰ انجام می‌‌گیرد. هنگام بسته شدن پنجره، اسپانیولت (نوعی یراق که لنگه پنجره را به چارچوب قفل می‌‌کند) از سه بخش قفل می‌‌شوند و با فشار زیاد، باعث محکم شدن درزگیرها خواهند شد.

پنجره دوجداره هافمن

انواع یراق پنجره دوجداره upvc

یراق‌آلات کلنگی یا سرویسی پنجره 

یکی از کاربرد‌‌های این نوع از یراق‌آلات در پنجره‌‌های سرویس بهداشتی و حمام است. پنجره‌‌هایی که از این یراق بهره می‌‌برند به‌صورت عمودی و تنها تا حداکثر زاویه ۳۰ درجه باز می‌‌شوند. از مزایای این نوع یراق‌‌ها می‌توان به محدود شدن دید از روبه‌رو اشاره کرد.

یراق‌آلات دو حالته

پنجره‌‌هایی که دارای یراق آلات دو حالته هستند به دو مدل افقی و عمودی باز و بسته می‌‌شوند. یکی از ویژگی‌‌های به‌کارگیری این سیستم در پنجره‌‌ها مقاومت در برابر ورود آب باران، گردوغبار، آلودگی هوا به داخل منزل یا اتاق است. از دیگر خصوصیات آن می‌توان به نداشتن لرزش و سروصدا حتی در هنگام طوفان اشاره کرد. این سیستم در هنگام باز و بسته شدن پنجره، به پرده پنجره گیر نمی‌‌کند.

یراق یو پی وی سی
یراق یو پی وی سی

 

یراق‌آلات کشویی

یکی از مزایای پنجره‌‌های کشویی upvc این است که فضای کمی را اشغال می‌‌کنند. این امر سبب می‌شود تا در نقاطی از خانه که فضایی برای باز و بسته کردن پنجره نیست، مورداستفاده قرار بگیرند. پنجره‌‌هایی که به یراق‌آلات کشویی مجهز هستند به‌واسطه فاصله‌‌ بین ریل‌‌ها، باعث هدر رفتن انرژی (گرما، سرما و …) می‌‌شود. این نوع یراق‌آلات به دلیل اتلاف انرژی، کمتر در پنجره‌‌های UPVC مورداستفاده قرار می‌‌گیرند، اما یکی از پرکاربرد‌‌ترین یراق‌‌ها در پنجره‌‌های آلومینیومی به شمار می‌‌روند، چون در این پنجره‌‌ها میزان هدر رفت انرژی اهمیت چندانی ندارد.