معرفی یو پی وی سی

پنجره یو پی وی سی

معرفی یو پی وی سی

پنجره یو پی وی سی

از گروه مواد مصنوعي Unplasticised poly vinyl chloride (u.p.v.c) است. اين ماده كه نخستين بار در سال ۱۹۱۲ توليد آزمايشگاهي شد بر پايه سنگ نمك و نفت تشكيل شده كه طي فرآيندي شيميايي و پس ازگذار از چندين مرحله به پودري سفيد رنگ بدل مي شود كه پي وي سي نام دارد. پي وي سي در درآمدزايي ، يكي از ارزشمند ترين فرآورده هاي شيمي به شمار مي رود. در دنيا بيش از ۵۰% پي وي سي توليد شده در ساختمان به كار مي رود. علاوه براين از پي وي سي به عنوان پلاستيك  سخت براي كارت هاي نوار مغناطيسي ، صفحات گرامافون ، سيستم لوله كشي و كانال نيز استفاده مي شود . همچنين با اضافه كردن افزودني هايي كه اصلي ترين آنها فتاليت است مي توان پي وي سي را نرمتر و قابل انعطاف تر كرد، آنگونه كه امروزه در صنايع پوشاك و لوازم خانگي مانند پرده ، روكش مبل، ساخت شلنگ، لوله نرم و تاشو در كف سازي ساختمان ها و رويه بام ها و عايق سازي كابل هاي برق استفاده مي شود. در آتش سوزي ها ،سيم هاي روكش شده با پي وي سي، گاز هيدروژن كلرايد توليد مي كنند كه كلر به عنوان از بين برنده ي راديكال هاي آزاد، منشا موادي كه احتراق را به تعويق مي اندازد. امروزه اين ماده يكي ازمهم ترين مواد ترموپلاستيك است كه در بسياري از رشته هاي ساختماني، صنعت، كشاورزي و بسياري ازطرح هاي زيربنايي از آبرساني و شهرسازي گرفته تا هواپيماسازي كاربردهاي گسترده دارد. افزودن مواد پايدار كننده مانند كلسيم موجب افزايش عمر و مقاومت  پي وي سي در برابر عوامل فيزيكي محيطي و آب و هوايي در اقليم هاي متفاوت جوي و ثابت بودن رنگ در اثر گذشت زمان تابش نور خورشيد مي شود.

تاريخه پيدايش درب و پنجره هاي  یو پی وی سی

حدودآ درسال ۱۹۶۰ ميلادي در اروپا آغاز گرديد. با پيشرفت تكنولوژي و افزايش هزينه توليد درب و پنجره چوبي، آهني و آلمينيومي استفاده از درب و پنجره هاي یو پی وی سی رونق روز افزون يافته است. سهولت ايجاد تنوع در طرح و رنگ و استقامت فيزيكي و پايداري در برابر شرايط جوي متفاوت و همچنين قابل بازيافت بودن یو پی وی سی به كار رفته ساخت اين نوع درب و پنجره موجب تحولات عمده اي در اين صنعت گرديده است.

پنجره دوجداره

تاريخچه توليد درب و پنجره یو پی وی سی در ايران

در ايران اولين بار در اواخر دهه ۵۰ واحد توليد پروفيل و ساخت درب و پنجره یو پی وی سی حد فاصل شهرستان هاي بندرانزلي  و رشت احداث گرديد و در سال هاي بعد واحد هاي توليدي ديگري احداث گرديد.


درپنجره هاي معمولي از بست هاي مكانيكي براي اتصال قطعات مختلف درب يا پنجره استفاده مي شود و به طور معمول تعداد ۳ عدد يا بيشتر از ورقه هاي فلزي براي اتصال به يكديگر پيچ مي شوند و اگرحتي پيچ ها از فولاد ضد زنگ باشند بر اثر ايجاد واكنش گالوانيك پنجره از هم پاشيده و يا از ريخت مي افتد. در صورتيكه اين مشكل در محصولات پي وي سي وجود ندارد. پي وي سي ها به دليل جوش خوردن و گداخته شدن با گرما و چسبيده شدن به يكديگر با فشار قوي، داراي مقاومت بسياري درمقايسه با بست هاي مكانيكي قابها هستند.

 

مزاياي استفاده از درب و پنجره هاي یو پی وی سی

مزایای یو پی وی سی

¨      مناسب در برابر سرما و گرما

¨      كاهش دهنده مناسب شدت صوت

¨      مانع نفوذ گرد و غبار و آلودگي هاي محيطي

¨      كاهش دهنده سرمايه گذاري اوليه و استهلاك سيستم گرمايشي در ساختمان

¨      تنوع اشكال بازشو و شكل پذيري متناسب با معماري و فضاي ساختمان

¨      صرفه جويي در مصرف انرژي تا ۴۰ درصد

¨      كاهش آلودگي صوتي

¨      كاهش آلودگي هوا

¨      كاهش هزينه تاسيسات سرمايشي و گرمايشي در ساختمان

¨      درزگيري كامل

¨      تقويت مضاعف با استفاده از پروفيل گالوانيزه در داخل يوپي وي سي

¨      حفاظت از محيط زيست از طريق بازيافت و استفاده در صنايع ديگر

¨      عدم نياز به سرويس هاي مكرر (تعويض، رنگ آميزي و…)

¨      غيرقابل اشتعال بودن

پنجره ماندگار
پنجره ماندگار