استاندارد شیشه دو و چندجداره

شیشه دوجداره

استاندارد شیشه دو و چندجداره

شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت در راستاي اجراي سياست‌هاي بهينه‌سازي مصرف انرژي، اقدامات و فعاليت‌هاي متعددي را در زمينه‌ي كنترل و كاهش مصرف انرژي در بخش‌هاي مختلف انجام داده است.

پنجره دوجداره

بخش ساختمان با سهمي حدود ۴۰% كل مصرف انرژي كشور، بيشترين سهم مصرف انرژي در كشور را به خود اختصاص داده است. لذا انجام اقدامات و اجراي پروژه‌هاي بهينه‌سازي مصرف سوخت در اين بخش حائز اهميت و ضروري مي‌باشد.
يکي از موارد بسيار مهم در گسترش اقدامات بهينه‌سازي مصرف انرژي ساختمان، آگاهي رساني به مصرف كنندگان در خصوص كيفي بودن مصالح عايقكاري حرارتي ساختماني و ميزان تاثير گذاري آن در مصرف انرژي ساختمان و ايجاد زمينه رقابت در توليد محصولات با كيفيت بالا و منطبق با استانداردها براي توليد كننده مي‌باشد. در اين خصوص يكي از اجزا مهم در ساختمان‌ها پنجره‌ها مي‌باشند كه سهم عمده‌اي در ميزان انتقال حرارت كلي ساختمان دارند.
با توجه به تبليغات گسترده درخصوص استفاده ازپنجره‌هاي دوجداره به منظور صرفه جويي در مصرف انرژي در ساختمان‌ها توسط شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت كشور وحمايت‌هاي مالي صورت گرفته در زمينه توليد شيشه و پنجره‌هاي دوجداره ساختماني و افزايش توليدات داخلي و نيز با توجه به ضرورت اجراي مبحث۱۹ در ساختمان‌هاي در حال ساخت، در حال حاضر رويكرد قابل توجهي نسبت به استفاده و نصب پنجره‌هاي دوجداره در ساختمان‌هاي موجود و نوساز مشاهده مي‌شود. متأسفانه در حال حاضر، توسط برخي از توليدكنندگان، پنجره‌هاي دوجداره بصورت غير استاندارد توليد و توزيع مي‌شود. استفاده از اين گونه پنجره‌هاي دوجداره غير استاندارد، مشكلاتي از قبيل مه گرفتگي شيشه‌ها و درز بند نبودن پنجره‌هاي دوجداره را ايجاد نموده و نه تنها به عنوان عايق حرارتي و صوتي كارآيي لازم را ندارند بلكه مشكلات بصري جدي نيز ايجاد مي‌نمايند.

پنجره یو پی وی سی

استفاده از پنجره‌هاي دوجداره با قاب‌هاي فلزي ترمال‌بريك، چوبي و يا پی وی سی استانداردعلاوه برافزايش مقاومت حرارتي جداره‌هاي شفاف، ايجاد آسايش حرارتي درداخل ساختمان و بخصوص نواحي مجاور پنجره را نموده و از ورود سر و صدا و گرد و غبار به داخل ساختمان جلوگيري مي‌كند. اين در صورتي است كه در ساخت پنجره‌هاي دوجداره از مواد اوليه استاندارد استفاده شده و ساخت قاب‌ها و شيشه‌هاي دوجداره نيز در كارخانه و توسط دستگاه‌هاي مخصوص صورت پذيرد.
با توجه به عرضه پنجره‌هاي دوجداره غير استاندارد در بازار مصرف و استفاده از محصولات بدون كيفيت و دست ساز در برخي ساختمان‌ها، اطلاع رساني مناسب جهت استفاده از پنجره‌هاي دوجداره استاندارد امري ضروري مي‌باشد. استفاده از پنجره‌هاي دوجداره فاقد كيفيت نه تنها به لحاظ ايجاد مقاومت حرارتي موثر نمي‌باشد بلكه شيشه‌هاي دوجداره نامرغوب مدت كوتاهي بعد از نصب از داخل كدر و شفافيت و كارآيي خود را از دست مي‌دهند. با عنايت به اين مهم كه پنجره‌هاي دوجداره در صورتي كارآيي لازم را خواهند داشت كه در پروسه توليد پروفيل، شيشه دوجداره، مونتاژ قاب و نصب پنجره استانداردهاي مربوطه رعايت شده باشد، شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت كشور اقدام به تدوين استاندارد‌هاي ملي ويژگي‌ها و روش‌هاي آزمون شيشه‌هاي دوجداره و قاب‌هاي پنجره‌هاي دوجداره و نيز تجهيز آزمايشگاه‌هاي مربوطه در محل مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي نموده است و پروژه تدوين استاندارد برچسب پنجره‌هاي دوجداره را نيز در دست اقدام دارد.

پنجره ماندگار
پنجره ماندگار