نقش پنجره دوجداره در اتلاف انرژی

نقش پنجره دوجداره در اتلاف انرژی

چنانكه مي دانيم پنجره يكي از عوامل مهم در توليد بار سرمايشي و گرمايشي ساختمان است. انرژي انتقالي توسط پنجره از نوع انتقال هدايتي، تشعشعي و نفوذ هواي خارج مي باشد. روش هاي جديد ساخت پنجره دوجداره عوامل شرح داده شده فوق را تحت كنترل در آورده و نتيجتاً از اتلاف انرژي بي مورد ساختمان جلوگيري مي نمايد. نكته مهم در انتقال نور در حد شفافيت آن همراه با صرفه جويي در انتقال حرارت محيط خارج و داخل و همچنين زيبايي آن است. نقش پنجره ها عمدتاٌ با ضريب انتقال حرارت اكتسابي و مقدار نفوذ هوا از درزها مشخص مي شود.

window-tint-how-it-works-compr

ساير مشخصات پنجره های دوجداره از جمله جنس قاب و ساخت آن نيز در مرغوبيت پنجره مهم مي باشد. نقش پنجره دوجداره در بار سرمايشي به مراتب بيشتر از بار گرمايشي است چون در بار گرمايشي انتقال حرارت توسط پنجره صرفاً از نوع انتقال هدايتي است در صورتي كه در بار سرمايشي انتقال حرارت علاوه بر نوع هدايت آن شامل انتقال تشعشعي نيز مي شود. پنجره هاي دوجداره بسيار جديد قادرند كه با تغيير وضعيت خود انرژي اكتسابي تشعشعي را در فصول سرد به داخل محيط خانه انتقال و در نتيجه در انرژي مصرفي ساختمان ها صر فه جويي به عمل آورند.

شیشه های دوجداره هوشمند

اين پنجره ها علاوه بر اينكه در صرفه جويي انرژي مؤثر هستند باعث مي شوند كه ديگر احتياجي به نصب وسايل گرم كننده در زير پنجره جهت جلوگيري از كوران، نفوذ هواي خارج به داخل و انتقال هواي سرد از جدار شيشه به داخل و اتلاف انرژی نباشد. به طور كلي پنجره ها به صورت يك، دو و سه جداره توليد مي شوند. در كشورهاي صنعتي پنجره دو جداره بيشترين مصرف را دارد و در ساير كشورها عمدتاٌ پنجره ها از نوع يك جداره مي باشند كه امروزه در كشور ما نيز جهت جلوگیری از اتلاف انرژي مطابق اعلام سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور مي بايست از شيشه هاي دو جداره استفاده گردد . چرا كه بين دو جداره شيشه اي معمولاٌ با گاز آرگون پر مي شود كه علاوه بر بهبود مسائل انتقال حرارتي از كدر شدن شيشه ها ناشي از اختلاف دماي دو طرف شيشه ها جلوگيري به عمل مي آورد.

پنجره ماندگار
پنجره ماندگار